Hallo iedereen
Deze week zijn Alicia en Linne begonnen met hun muzisch project. De kinderen hebben een filmpje bekeken van professor Priegel. De professor legt uit wat er allemaal in zijn hoofd gebeurt. Hij heeft dromen, herinneringen, emoties, ik en een ander. Aan de hand van deze gebeurtenissen werken de kinderen elke dag een muzische activiteit uit.
Dag 1 : Dromen
Maandag zijn de kinderen gestart met zelf foto’s te nemen van elkaar. Bij deze oefening leerden de kinderen nieuwe woorden kennen zoals vogelperspectief, kikkerperspectief, dichtbij en veraf, toekomstdromen. De kinderen mochten zelf de kleur invullen bij hun foto en daarna hun toekomstdromen tekenen, schrijven rond de foto.
Dag 2: Emoties
Dinsdag hebben de kinderen hun emoties kunnen uiten aan de hand van een kort toneelstukje. Zij werden in kleine groepjes verdeeld. Elk groepje kreeg de kans een verhaaltje uit te beelden met een gekozen emotie. De andere kinderen probeerden de emotie te raden. De kinderen vonden het zeer leuk.
Dag 3: ik en een ander
Donderdag werken de kinderen rond de axenroos. De kinderen zoeken uit door een test in te vullen bij welk diertje zij passen. Heb ik geheimen en houd ik dingen voor mezelf, dan ben ik een uil. Ben ik een leider en neem ik initiatief, dan ben ik een leeuw. Toon ik mezelf, dan ben ik een pauw. Ben ik een volger en ga ik mee met de anderen, dan ben ik een kameel. Geniet ik graag, dan ben ik een poes. Help ik graag anderen, dan ben ik een bever. Ben ik een vechter en aanhouder op een respectvolle manier, dan ben ik een havik. Kan ik weerstaan, dan ben ik een steenbok. Kan ik gemakkelijk loslaten, dan ben ik een schildpad. Kijk ik op naar anderen, dan ben ik een wasbeer.
Dag 4: Herinneringen
Vrijdag hebben de kinderen een herinnering meegebracht naar de klas. Sommige kinderen hadden foto’s mee toen ze kleuter waren. Andere kinderen hadden knuffels of speelgoed mee. Alle kinderen kregen een doos. Zij maken een herinneringendoos. Wanneer zij terugdenken aan hun herinnering, proberen zij hun herinnering te koppelen aan een kleur. Bijvoorbeeld een foto van de zee in Marokko = blauw. Een warme knuffel = rood. Op deze manier konden de kinderen een kleur kiezen uit de verschillende materialen die de juf meegebracht had. Ook wanneer zij het materiaal aanraken met hun ogen dicht en voelen aan de textuur, probeerden zij dat te koppelen aan hun herinnering. Bijvoorbeeld: een zachte knuffel = het kindje neemt een rode zachte stof. Een speelgoed = het kindje neemt een materiaal met een harde of grove textuur. Bekijk alvast de mooie resultaten van de kinderen.
Een mooi overzicht van een geslaagde muzische week.
Juf Natascha