De afgelopen weken werkten we rond het thema verkeer. We maakten kennis met de verschillende voertuigen aan de hand van verschillende activiteiten. Zo maakten we een wandeling en gingen we luisteren naar alle geluiden op straat. In de klas deden we dit ook maar dan tijdens ons luisterspel. We hoorden telkens een geluid en moesten dan zeggen wat we hadden gehoord. Voor wie dit nog moeilijk was mocht dit aanduiden op een foto. We mochten de auto van juf Leen waarnemen: welke kleur heeft hij? Hoe ziet hij er vanbinnen uit? Welke onderdelen heeft de auto? De kinderen genoten zichtbaar van de muzische activiteit tiktak. Enkele kinderen mochten de fiets van juf Goedele wassen. Ondertussen kregen we nieuwe woordenschat aangeboden. We leerden het liedje: “De wielen van de bus”. Dit kan u hier beluisteren: https://www.youtube.com/watch?v=cWHc_GoC0-g
In de pandaklas konden we fluohesjes schilderen en ook enkele verkeersborden. We mochten zelfs met auto’s door de verf rijden! We maakten ook een zebrapad door stroken te scheuren en deze op te plakken. We speelden ook veel op de automat. Op de grote knutseltafel lagen soms kijk- en doeplaten over het verkeer. Samen keken we naar de prenten en verwoorden we zoveel mogelijk van wat we zagen.
In de dinoklas konden we wielen tekenen op het schrijfbord. In de snoezelhoek konden we tot rust komen door met onze zaklampjes te schijnen op verschillende reflectoren. We maakten puzzels van de verschillende voertuigen. In de kring werden verschillende bakken aangeboden met verschillende voertuigen: een trein met treinspoor, autobaan,….
In de vlinderklas was er een grote ontdekbak met allerlei materiaal rond verkeer. We mochten er wielen (uit papier) uitprikken met een priknaald. Zo oefenden we onze fijne motoriek. We speelden samen het sorteerspel met voertuigen. We sorteerden ze per soort maar ook per kleur. Daarna keken we waar deze voertuigen konden terug vinden: op straat, op een treinspoor, op het water of in de lucht. In de boekenhoek lagen verschillende boeken over de voertuigen. Samen benoemden we de voertuigen en vertelde juf Paulien al eens een verhaal. Ook de poppenhoek was verrijkt met materiaal in thema. Zo vonden we het super om met de echte sturen van een auto te kunnen rijden.
In de olifantenklas hadden we vooral de kans om een echt parcours te volgen met onze fietsjes. We bouwden in de bouwhoek een zelfgemaakt voertuig. We speelden in de maïsbak een verkeersspel. In deze klas deden we enkele keren aan schrijfdans.
Voor meer foto’s: zie op smartschool in ons album “thema verkeer”