Breed evalueren
Elk kind is uniek!
Kinderen gaan naar school om hun totale persoonlijkheid volledig te leren ontplooien om zo op te groeien tot geëngageerde en gelukkige mensen. We richten ons als school op de harmonische ontwikkeling van het totale kind: hoofd, hart en handen.
Wat leren we op school?
Daarom vertrekken we vanuit een waaier van attitudes, kennis en vaardigheden, uitgespreid over verschillende ontwikkelvelden.
Op onze school mogen kinderen dus op verschillende manieren leren. We leren in de veilige context van de school, maar maken ook uitstappen, gaan leren in de buurt, leren samenwerken met jongere of oudere kinderen, leren wanneer mama’s of papa’s over de vloer komen, leren om samen te werken, leren als we naar de bib gaan… Op een doelgerichte manier.
Deze vorm van leren noemen we doelgericht Breed Leren. Hieronder vind je de 10 leergebieden waar wij aandacht aan besteden.
Het kind ontwikkelt zich door dit gevarieerde aanbod. Daarnaast houden we rekening met de context van het kind (het gezin, de buurt..) en het kind zelf (de interesses, talenten, thuistaal…).
Hoe leert het kind?
Uiteraard proberen we ook in kaart te brengen of kinderen én hoe kinderen tot leren komen, we willen met andere woorden zicht krijgen op hun leerproces. Wat zijn de interesses van het kind? Welke talenten heeft het kind? Waar kan het kind nog in groeien? Wat zijn de sterktes van het kind?
We evalueren zowel de kennis, vaardigheden (het vermogen om kennis toe te passen) als de attitudes. Dit noemen we Breed evalueren.
Breed evalueren?
Breed betekent dat we naar meerdere aspecten van een kind gaan kijken en deze allemaal evenwaardig vinden.
Door deze brede manier van evalueren kunnen we nagaan of de vooropgestelde doelen werden bereikt, welke talenten en groeipunten de kinderen hebben en hoe we hen gepast kunnen ondersteunen.
Dit gebeurt voortdurend en cyclisch, waarbij feedup (waar gaan we naartoe?), feedback (waar sta je nu?), en feedforward (hoe geraken we daar?) cruciaal zijn. Hierbij nemen kinderen actief deel aan het leerproces.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.
Actief?
Leerkrachten evalueren voortdurend. Ze doen dat niet alleen, ook de co-teacher, de turnleerkracht… Evalueren mee. Maar ook kinderen kunnen zichzelf en hun klasgenootjes leren evalueren op basis van goede criteria.
Samen met kinderen gaan we de gekozen doelen en bijhorende criteria verkennen. We kijken waar het kind al staat, wat het kind nog kan leren en hoe het kind dat zal doen.
Na verloop van tijd kijken we samen met het kind waar het kind zich in het leerproces bevindt. Welke stappen werden al ondernemen, werd het doel al bereikt? Wat is er nodig om verder te groeien?
In de kleuterschool verloopt dit vaak nog om een impliciete en speelse manier, hoe ouder de kinderen worden, hoe explicieter dit wordt en hoe meer kinderen ook leren hun leren zelf te sturen.
Groeirapport!
Al deze informatie bundelen we in een document: Ons groeirapport.
Dit document dient om de evolutie van het leerproces van kinderen in kaart te brengen, om kinderen en ouders op de hoogte te brengen van het leerproces, van de sterktes en de groeipunten.
We brengen de evolutie van kinderen in kaart door te observeren, te evalueren, te reflecteren.
In de kleuterschool gebruiken we hiervoor een eenvoudige versie van het groeirapport waarbij we de verschillende ontwikkelvelden, de betrokkenheid en het welbevinden en de talenten van de kleuter weergeven.
In de lagere school gebruiken we hiervoor een groeirapport, op basis van verschillende tools zoals de klassieke kennistoetsen, reflectie momenten met kinderen (kindcontact), en verschillende vormen van evaluatie krijgt dit groeirapport vorm. Al deze documenten verzamelen we in een groeimap.