Co-teaching in RAS
SAMEN
Bij co- en teamteaching werken verschillende leraren als gelijkwaardige partners samen om met zoveel mogelijk kinderen de doelstellingen/eindtermen te halen. De partners dragen een gedeelde verantwoordelijkheid om de onderwijsdoelen te bereiken, in eenzelfde of aanpalende ruimte. De partners bereiden samen lessen voor, voeren ze samen uit en reflecteren samen over de voorbije lessen. De rol die iedere leerkracht aanneemt bij de uitvoering van de lessen wordt op voorhand besproken. Bij moeilijke beslissingen kunnen de leerkrachten terugvallen op wederzijdse expertise, eventueel in overleg met directie, zorgcoördinator en het CLB.
Co- en teamteaching is een manier om aan kwaliteitsvol onderwijs te werken voor leerlingen en leerkrachten. Het doel is meer welbevinden en betrokkenheid voor de leerlingen, beter onderwijs en begeleiding op maat en meer werkplezier voor leerkrachten en leerlingen. Co-teaching is een middel om aan dit doel te werken…
We vertrekken vanuit het streven naar een krachtige leeromgeving, gaan samen nadenken over de invulling van die leeromgeving vanuit observatie en we zoeken samen naar de beste aanpak. We trachten hierbij de verschillende vormen van co-teaching op een flexibele manier toe te passen (zie tekening).
We ondersteunen elkaar, vullen elkaar aan, durven nieuwe uitdagingen aangaan en delen onze expertise en materialen door o.a. hospiteerbeurten, observaties in andere scholen, overlegmomenten... En staan zo sterker voor de klas. Samen zorgen we voor meer draagkracht en zijn een klankbord, opvangnet voor elkaar.
Co- en teamteaching is een manier om de verantwoordelijkheid over een groep leerlingen te verdelen onder meerdere collega’s en zo de draagkracht te vergroten. Het geeft bovendien de kans om de unieke, specifieke kennis van elke leerkracht te combineren, benutten en elkaar te versterken. Door de verantwoordelijkheid te delen, voelen leerkrachten zich ook sterker. Samen hebben we meer ideeën, hebben we een beter en objectiever zicht op de verschillende leerlingen en bekijken we hun capaciteiten, kennis en vaardigheden met verschillende brillen. Voortdurend bijsturen, reflecteren, evalueren én overleggen is dus cruciaal.
ONDERWIJS op MAAT
Co- en teamteachen biedt extra kansen voor kinderen.
We streven positieve effecten op leerresultaten na bij alle leervlakken, zowel voor leerlingen met, als leerlingen zonder speciale onderwijsbehoeften.
We vertrekken vanuit een krachtige leeromgeving en laten hierbij de verschillende ervaringskansen aan bod komen: ontmoeten, begeleid exploreren en beleven, geleid spelen en leren en zelfstandig spelen en leren, op die manier werken we aan de harmonische ontwikkeling van elk kind.
We geloven in de talenten van elk kind en stimuleren hen om die te ontwikkelen.
Enkele positieve effecten die we merken door te werken in co-teaching zijn: leerlingen worden sneller geholpen en krijgen meer oefenkansen.
Er is meer tijd om kindgericht te observeren en hier gerichte feedback aan te koppelen. Hierdoor kan je beter differentiëren en inspelen op de onderwijsbehoeften van je klasgroep, meer individuele leertrajecten, gedifferentieerde instructies en uitdagende werkvormen.
Er is meer tijd om in gesprek te gaan met de kinderen.
De kinderen krijgen de kans om eigen ideeën uit te werken en de wereld rondom hen te beleven en te exploreren. De leerkracht-leerling interactie staat hierbij centraal.
Natuurlijk zijn we hier nog niet klaar mee! We willen groeien in het leeftijds overschrijdend werken en het inzetten van onze eigen talenten.
Elke medewerker blijft zich professionaliseren door samen lessen voor te bereiden, lessen te geven, bijscholingen, observatiemomenten... Er wordt nagedacht over infrastructuur, volwaardige onderwijskrachten die kunnen worden ingezet... De leercultuur van de school willen we samen versterken.