Ouderbetrokkenheid
Ouders in RAS!
Als school streven wij ernaar om het welbevinden, de leerkansen en leerresultaten van onze kinderen te optimaliseren. Door ouders als partner in te schakelen en samen op pad te gaan hopen we hier een meerwaarde te creëren.
In onze visie naar ouderbetrokkenheid staan dan ook de volgende bouwstenen centraal:
- gelijkwaardigheid partners
- samen engageren
- wederzijds respect
- open communicatie
- vertrouwen
Dat impliceert dat er een krachtige wederzijdse samenwerking is tussen beide partijen. De school en ouders hebben hierdoor een gedeelde verantwoordelijkheid, waarbij beide partijen hun mening en gevoelens kunnen uiten zonder hierop afgerekend te worden. Een niet-veroordelende of stigmatiserende houding ten opzichte van elkaar is dan ook een voorwaarde.
Dit alles zal vertaald worden in positieve, realistische en duidelijke wederzijdse verwachtingen. Ouders kunnen iets van de school verwachten en de school mag iets van de ouders verwachten.
Zo zal ouderbetrokkenheid alleen kunnen evolueren als de ouders en de school vertrouwen in elkaar voelen en zichtbaar maken.
Om dit te verwezenlijken maken we gebruik van acties op korte termijn en lange termijn. Hierbij onderscheiden we: informeren, actieve betrokkenheid, ondersteunen en meedenken, inspraak en mee beslissen.
Dit alles zal er voor zorgen dat er een beter contact tussen ouder en leerkrachten is, leerkrachten meer zicht/info hebben ivm de thuissituatie. De ouders van hun kant zullen het schoolbeeld beter leren kennen en begrijpen en dit zal bijdragen tot de verdere ontwikkeling van het kind.