Zorgvisie
Zorg in RAS!
De fundamenten van onze onderwijsvisie zijn de krachtlijnen van het ZILLleerplan. Samen met het zorgcontiniüum, is een deel van het ZILL-leerplan ook de basis van onze zorgvisie, met name: “Werken aan een stimulerend opvoedingsklimaat en doeltreffende didactische aanpak”.
Concreet betekent dit dat we zorgen voor een passende begeleiding voor alle leerlingen bouwend op onze brede basiszorg. We willen uitgroeien tot een school waar we het vanzelfsprekend vinden om voor elke leerling onderwijskansen te creëren. We willen dat onze zorgcultuur de sterke leerlingen verdere uitdagingen en ontwikkelingskansen biedt, maar ook dat de leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften de nodige aandacht krijgen. Brede basiszorg is de blijvende bekommernis om alle leerlingen optimale kansen te geven.
De hoekstenen van onze zorgvisie zijn: positief en veilig leerklimaat, werkelijkheidsnabij onderwijs, gezonde leerambitie, rijke ondersteuning en interactie, benutten van de “leer”kracht bij kinderen, de begeleidende leerkrachtenstijl, effectief leren, gedifferentieerde aanpak en een complementair, teamgerichte aanpak.
Om deze visie waar te maken hebben we gekozen voor het concept teamteaching.
We werken per leeftijdsgroep met meerdere onderwijsprofessionals samen in de voorbereiding, uitvoering en de reflectie op hun gedeelde lesopdracht aan kwaliteitsvol onderwijs voor al de leerlingen. Op deze manier zijn er verschillende visies, verschillende aanpakken en een grote gedeelde gedragenheid om de klasgroep te realiseren. We werken hierbij volgens het principe van het viersporenbeleid en hanteren coöperatieve werkvormen. Door de nodige coördinatie vanuit het zorgteam en het geregeld teamoverleg kan onze school de zorgcultuur blijven onderbouwen.
Om deze zorgvisie te kunnen realiseren werkt onze school op drie niveaus, waarbij elke speler zijn verantwoordelijkheid kent: leerlingenniveau, leerkrachtniveau en schoolniveau.
Niveau 0: brede basiszorg
In deze fase zorgen de leerkrachten dat alle kinderen zich goed voelen. De leerkrachten differentiëren in een gestructureerde aanpak. Ze bieden eerstelijnshulp binnen de klas bij zorgkinderen zonder aandacht te verliezen voor de sterkere leerlingen.
Niveau 1: Verhoogde zorg
Op dit niveau volgt de klasleerkracht de zorgkinderen intensiever aan de hand van het LVS. Door de analyse van het systeem volgt er een gerichte differentiatie.
Niveau 2 : uitgebreide zorg
Op dit niveau wordt de specifieke aandacht gericht op de onderwijsnoden van de zorgkinderen. In deze fase richt de zorg zich vooral op specifieke leeren ontwikkelingsstoornissen. Hierbij is de diagnose stellen door artsen of CLB noodzakelijk. De zorgleerlingen worden echter wel opgevolgd en begeleid door de leerkrachten.
Niveau 3: Overstap op maat
Wanneer we merken dat ondanks alle zorghulp er te weinig vooruitgang is en de draagkracht van de school overschreden wordt, wordt er doorverwezen naar het BUO. Dit is dan het advies van de klassenraad, na consultatie van CLB in overleg met de ouders.